Je hebt het besluit genomen: ik ga een andere baan zoeken! Laat ik allereerst duidelijk vermelden dat ik dit een dapper besluit vindt. Je bent waarschijnlijk al een tijdje werkzaam bij je huidige werkgever en hebt een band opgebouwd met je collega’s. Het is dan vaak moeilijk om zomaar te besluiten om op zoek te gaan naar een nieuwe baan, dus de eerste horde is al genomen.
Een tweede horde die je gaat nemen is het bedenken waar je wel wilt werken. In welke branche, wil je in een grote of kleine organisatie terecht komen, wil je bij een Online Marketing bureau werken of wil je aan de klantzijde werken, wat voor functie wil je bekleden, wil je strategisch aan de slag of liever uitvoerend en wil je je specialiseren in één specifiek aspect of wil je een brede functie bekleden. Als het goed is heb je veel van deze vragen natuurlijk ook al bedacht toen je voor jezelf had besloten dat je op zoek gaat naar een nieuwe baan, maar nu wordt het concreet.
Als je ook de tweede horde hebt overwonnen ga je solliciteren. Ook hier heb je weer verschillende keuzes, want ga jij zelf solliciteren bij bedrijven door je CV en motivatiebrief te sturen of zoek je contact met een recruiter van een werving en selectiebureau en gaat hij of zij voor je solliciteren. Welke keuze jij ook maakt zorg ervoor dat je je goed presenteert in je CV en in je motivatiebrief.
Hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat ik als recruiter jouw CV wil lezen? Ik wil je graag een aantal tips meegeven om ervoor te zorgen dat jij opvalt wanneer je solliciteert!
1. Wees creatief maar duidelijk met het invullen van het onderwerp van je email.
Ik zie bijvoorbeeld veel e-mails voorbij komen met het volgende onderwerp: ‘Sollicitatie Content Manager’ of ‘CV Pietje Puk’. Begrijp mij niet verkeerd, dit is helemaal niet fout want ik vind niet dat er een goed of fout is. Maar ik krijg per dag ongeveer twintig tot dertig e-mails met dit onderwerp. Zo val je natuurlijk niet op en nogmaals ik open ze wel, maar het zou tof zijn als jij er tussen uit springt!
Een voorbeeld zou zijn: ‘Creatieve jongedame is de kandidaat die jij zoekt’ of ‘Zoek niet verder, open dit CV’.
2. Maak een duidelijk en overzichtelijk CV.
Dat is nog steeds het beste. Ik snap dat als je solliciteert op een functie van designer dat je een ‘mooier’ CV hebt dan iemand die solliciteert op de functie van E-commerce Director. Mijn eigen CV ziet er bijvoorbeeld heel erg standaard uit, maar het is wel direct duidelijk en overzichtelijk wat ik gedaan heb en wat de lezer kan verwachten van mij. Ik geef in de juiste volgorde weer waar ik gewerkt heb, hoe lang ik daar gewerkt heb en welke werkzaamheden ik daar uitgevoerd heb. Dat doe ik ook met mijn opleidingen en de cursussen die ik gevolgd heb. Gebruik een zakelijk lettertype zodat je ook serieus genomen wordt. Persoonlijk vind ik het prettig om een foto op een CV te zien maar er zijn ook collega’s die dit liever niet hebben, dus hier verschillen de meningen over.
3. Motivatiebrief, is dat nog nodig?
Dit is een vraag die ik laatst gesteld kreeg vanuit een kandidaat. Mijn antwoord is helder: ja! Ik vind dat je ten alle tijden een motivatiebrief moet meesturen. In deze brief wil ik namelijk lezen: wie je bent, hoe oud je bent, welke opleiding je hebt gedaan, waarom je op zoek bent naar een nieuwe baan, waar je ervaring mee hebt, waarom je solliciteert bij dit bedrijf, waarom je solliciteert op deze functie en waarom jij de ideale kandidaat bent voor de rol. Langer dan één A4 hoeft absoluut niet, mocht je geen zin hebben om een motivatiebrief te schrijven? Lees dan mijn volgende tip eens.
4. Stuur eens een sollicitatievideo.
Momenteel werk ik bijna drie jaar bij StarApple en in die tijd heb ik nog nooit een video ontvangen van een kandidaat die wilde solliciteren op een openstaande Online Marketing functie. Tijdens een evenement waarbij grote organisaties als Indeed, Rituals, Ahold en ING presentaties gaven over het hedendaagse solliciteren gaven zij aan dat dit de toekomst gaat worden dus misschien komt het nog. Maar het voordeel van een videosollicitatie is dat ik in 30 seconden kan zien wie je bent, hoe je jezelf presenteert, hoe je overkomt en jij kan jezelf onderscheiden door op deze manier te solliciteren.
Ik denk dat je door deze tips op te volgen zeker meer reacties gaat krijgen op jouw CV. Mits je natuurlijk wel een klein beetje aansluiting ziet in de functie, want een Online Marketeer hoeft bijvoorbeeld niet te solliciteren op een functie als .Net Developer. Dan matchen de ervaringen die jij hebt opgedaan gewoonweg niet met hetgeen wat de opdrachtgever vraagt.
Dit was deel één van de sollicitatietips! In mijn volgende blog ga ik tips geven over hoe je je het beste kan voorbereiden op een gesprek. Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben voor mij dan kan je die altijd achterlaten in een reactie op deze blog.
Succes in ieder geval met het toepassen van de tips en laat mij weten hoe ze bij jou uitgepakt hebben.