Sinds twee maanden hebben wij een nieuw project opgestart bij StarApple: NPS scores. Dit is een manier van ons om klanten en kandidaten ons te laten beoordelen. Ik neem je graag mee in een uitleg over deze scores en hoe wij dit willen gebruiken om onze eigen diensten te verbeteren.
Laten we beginnen met het uitleggen wat een NPS score is. NPS staat voor Net Promoter Score en dit is een belangrijke KPI voor klanttevredenheid en klantloyaliteit. Het is voor ons een manier om te meten hoe tevreden onze klanten en kandidaten zijn met onze dienstverlening. Hoe hoger deze score is, hoe meer tevreden de klanten en kandidaten zijn.
Wanneer we een kandidaat of klant telefonisch spreken geven we aan dat we na afloop van het gesprek een email sturen met een korte vragenlijst waarin zij kunnen aangeven hoe tevreden zij zijn met onze dienstverlening. In deze email stellen wij een aantal vragen alvorens de enquête van start gaat. We vragen hoe het gesprek ging, wat er goed aan was en wat er beter kan.
Dit is een korte inleiding voor de vragenlijst. En geloof mij, dit is echt geen vragenlijst van een uur! We proberen door middel van het stellen van een aantal korte vragen niet al te veel tijd van iemand te vragen, maar wel een helder beeld te krijgen van hoe hij of zij over ons denkt. Zodat we ons kunnen verbeteren.
De eerste vraag in onze lijst is: hoe beoordeel je het kennismakingsgesprek met StarApple als het gaat om: het bedrijf. Het gaat hier om de algemene indruk van het bedrijf. Dus als jij al meer weet van ons en positieve verhalen hebt gehoord over StarApple of de consultant heeft jou echt goed uitgelegd wie wij zijn en wat we doen, dan zal je hier een hoge score geven. Hier kan je dan een aantal keuzes maken variërend tussen uitstekend en slecht.
De tweede vraag is hoe beoordeel je het kennismakingsgesprek met StarApple als het gaat om: de consultant. Bij deze vraag gaat het om de vriendelijkheid van de consultant die je gesproken hebt. Ook hierbij kan je aangeven of je dat tussen uitstekend en slecht ligt.
De derde vraag is hoe beoordeel je het kennismakingsgesprek met StarApple als het gaat om: de consultant. Hier wordt specifiek gevraagd naar hoe jij vond dat de desbetreffende consultant met jou meedacht. Heeft degene die je gesproken hebt, goed naar je geluisterd, je goed geadviseerd en hoe denk jij hierover? Ook hierbij kan je dezelfde antwoorden invullen: uitstekend, zeer goed, goed, redelijk/matig, slecht of niet van toepassing.
De laatste vraag over de vacature is over de consultant. Wat vind je van de uitleg van de consultant over de werkwijze van StarApple. En deze vraag kan je ook beantwoorden met dezelfde antwoorden als eerder genoemd.
De laatste vraag is vooral een open vraag. Hier kan je een suggestie, opmerking, vraag of klacht aan StarApple richten. Ook kan je kiezen of je wilt dat iemand van StarApple contact met je opneemt of niet.
Momenteel gaat het erg goed en hebben we een mooie score! We staan momenteel op een gemiddelde van 8,7 met alle consultants binnen StarApple. Dus dat is een mooie voldoende, die kreeg ik maar zelden op school…
Mocht jij meer willen weten over deze scores? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!